Waarom zou je je website sneller maken?

Bezoekers hebben een hekel aan websites die te traag laden. Het risico van een site die traag laadt is dat een bezoeker wegklikt en niet wacht tot jij eindelijk je content hebt ingeladen. Hoe sneller je site, hoe beter! Nu zijn er veel meningen ten aanzien van je website sneller maken. Maar wat is daarvan nou waar en wat is onzin? Suzanne de Lange van hosting bedrijf Byte schreef op Frankwatching een artikel over 7 mythes voor een betere laadtijd van je website. Ik besloot Suzanne uit te nodigen om met mij in gesprek te gaan en vroeg haar naar haar om tip’s die je website sneller maken.

Er is niet één manier!

Wil je je website sneller maken? Dan zul je alle knelpunten op je site (en daarbuiten) moeten aanpakken. Het is niet zo dat je met het oplossen van één zaak meteen je website super snel maakt. Er komt van alles bij kijken. Suzanne vergelijkt het met een estafetteloop. Je kunt 2 van de 4 lopers trainen maar als die andere 2 over het parcours slenteren dan schiet het nog steeds niet op. Je moet het hele team aanpakken. In website termen: alle facetten die er komen kijken tussen het moment waarop iemand jouw site aanroept, tot het moment dat alles ook in zijn/haar browser te zien is.

Afbeeldingen van 3 MB

Het is niet zo dat afbeeldingen je site traag maken, het is wel zo dat té grote afbeeldingen je site traag maken en dat afbeeldingen die precies groot en goed genoeg zijn je website sneller maken. Voor de meeste businesses geldt dat niemand er bij gebaat is als er hele grote afbeeldingen op een website staan. Als een afbeelding wordt weergegeven in een stukje tekst is het bijvoorbeeld niet nodig om een afbeelding van 2000 x 2000 pixels te uploaden! Onzin. Kijk hoe groot de afbeelding wordt weergegeven op de website en als dat bijvoorbeeld 100 x 100 is, zorg dan dat de afbeelding zo groot is en niet groter. Gebruik je WordPress? Dan kun je bijvoorbeeld een plugin als EWWW gebruiken. Dat is een plugin om je afbeeldingen te verkleinen op je WordPress website zodra je ze upload (of daarna).

Maken plugins je WordPress website trager?

Het antwoord is ja. Wees daarom zuinig met het toevoegen van plugins. Heb je een functionaliteit nodig? Dan is het prima om daar een plugin voor te installeren maar indien je de functionaliteit van die plugin niet (meer) gebruikt, gooi die plugin er dan ook weer af. Hoe minder plugins, hoe beter.

Veel traffic of BOTS

Veel bezoekers is natuurlijk top! En in principe moet een hosting aanbieder kunnen zorgen dat de verwerkingscapaciteit groot genoeg is om veel bezoekers te verwerken. Hoe meer capaciteit je nodig hebt, des te duurder je hosting pakket doorgaans wordt. Met andere woorden: Je betaalt ook voor de capaciteit die je nodig hebt om je bezoekers tekenen verwerken. Zolang het bezoekers zijn die je op je website wilt hebben is daar niets mis mee. Je krijgt wellicht ook bezoekers op je site die je niet wilt hebben! In de robots.txt (een bestandje op je ftp server) kun je aan geven welke bezoekers je wel en niet wenst. Zo kun je bijvoorbeeld al het verkeer uit landen blokkeren waar je doelgroep zich niet bevindt en waarvan het bekend is dat er veel spam-bots vandaan komen. Ook kan het zijn dat je elke 5 minuten een bot van een concurrent op je site of webshop krijgt die bijvoorbeeld de prijzen in jouw webshop in kaart brengt om daar vervolgens de eigen prijzen op af te stemmen (ja dat gebeurt echt). In die Robots.txt kun je zulke ongewenste bot’s de toegang tot je site ontzeggen. En dat scheelt dan weer wat verkeer.

soorten caching die je website sneller maken

Caching wil zeggen dat een pagina die eenmaal is opgebouwd en ingeladen als het ware wordt onthouden zodat als er weer iemand die pagina wilt bezoeken, de server gewoon die opgeslagen versie kan tonen zonder hem weer helemaal opnieuw op te bouwen. Wil je je website sneller maken? Dit helpt aanzienlijk! Daarnaast heb je ook zoiets als browser caching. Dat wil zeggen dat de internet browser van jouw bezoeker (bijvoorbeeld Internet Explorer, Safari, Firefox of onze favoriet: Chrome) een kopie maakt van die pagina. Nadeel hiervan is dat deze kopie dan in de browser zit van de bezoeker waardoor andere bezoekers er niets aan hebben. Focus je dus op die eerste en houd er rekening mee dat caching wél heel handig is op pagina’s die niet of nauwelijks veranderen maar dat het onwenselijk is voor pagina’s waarop juist regelmatig nieuwe dingen verschijnen.

De hosting is niet heilig!

Je kunt nog zo’n goede hosting partner hebben, als je website slecht in elkaar zit, je te grote afbeeldingen gebruikt etc, dan wordt je website alsnog niet snel. Dus wil je je website sneller maken? Zorg dan dat je site en de basis goed in elkaar zit en zoek vervolgens inderdaad een snelle hosting partij!

Maakt een SSL certificaat mijn website trager?

Hier kon Suzanne kort over zijn: Ja een SSL certificaat maakt je site trager maar die vertraging is dermate klein dat ze je toch absoluut aanbeveelt om een SSL certificaat af te nemen. Je biedt je bezoekers hiermee een veiligere verbinding én Google waardeert je site meer en beter wanneer je gebruik maakt van een SSL certificaat. Je website sneller maken doe je dus niet met een SSL certificaat maar het is toch aan te raden.

In het interview gaat Suzanne o.a. verder in op Content Delivery  (of Distribution) Networks. Ook wel CDN’s genoemd. We praten o.a. over Varnish, Cloudflare, CloudFront.

Tools die je (helpen) je website sneller maken.

De volgende tools zijn o.a. aan bod gekomen in dit interview:

http://tools.pingdom.com/fpt/

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

http://yslow.org

http://NewRelic.com

Heb je vragen of aanvullingen? Tips die je website sneller maken zijn welkom in de comments hieronder:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen
AFL 054 5 TRENDS voor media monitoring - Clipit Rinske Willemsen en Social Media trainer Jelle Drijver

5 Trends voor Media Monitoring

/
In deze podcast / vodcast ga ik in gesprek met Rinske Willemsen de directeur van CLIPIT Media Monitoring. We praten over wat haar bedrijf doet maar vooral over 5 trends voor media monitoring.
Plaats bewegende videos en timers in de emails die je stuurt

videos in je email doe je zo

/
Bewegende video's en timers aan je email toevoegen en ze laten afspelen IN de inbox van je ontvangers. Verhoog het aantal clicks en sales vanuit je emails
Frankwatching On Air met Jelle Drijver

Social Media Missers en Voltreffers! In gesprek met Diederik Broekhuizen.

/
In dit gesprek haalt Diederik naast veel leuke voorbeelden aan van reacties op Social Media door bedrijven ook een paar Social Media Missers aan.
Persicope over Facebook Leads Advertenties Formulieren

Nieuwe facebook leads formulieren

/
Facebook Leads via formulier advertenties. Extreem krachtige manier van adverteren om mensen op je mailinglijst te krijgen. Ontdek tips and tricks.