5 Redenen waarom uw Facebook winkel het misschien moeilijk heeft

Pas op, aan al het goede komt een eind! Dat is althans wat we horen van critici op het gebied van F-commerce

Ze geven de suggestie dat de “F” in “F-commerce” tegenwoordig staat voor  ”failure”, ze beweren stoutmoedig dat de dagen van F-commerce geteld zijn en dat het hele concept gedoemd is om binnenkort niets meer te zijn dan een kopje in de hoofdstukken van Tech geschiedenis.

Zulke uitspraken zijn meer dan overweldigend. Wanneer er een nieuw medium verschijnt zoals F-commerce, zijn bedrijven onzeker over hoe ze het moeten benaderen en het kost altijd tijd voordat er sterke en effectieve strategieën ontstaan. Denk terug aan de tijd dat internet haar opkomst maakte, het was onbekend terrein voor iedereen, maar nu heeft bijna elk bedrijf werknemers die verantwoordelijk zijn voor zaken zoals: online reputatie, SEO, SEM etc.

Je zal de rest van ons vergeven als we het niet eens zijn dat het einde nabij is omdat een handjevol bedrijven (uit een groep van duizenden bedrijven die actief zijn op F-commerce) besloten heeft een andere richting op te gaan. Wij werken met honderden marketeers op F-commerce en Facebook marketing elke maand en wees gerust, veel van deze boeken hierin succes. Dus nee, F-commerce ligt niet op haar sterfbed. Ver van dat.

Nu dat gezegd is, recente wijzigingen in strategie bij de grote namen in de handel geven de mogelijkheid om nog eens goed te kijken naar wat wel en niet werkt in F-commerce.

Als je een detailhandelaar bent die nog niet uit F-commerce haalt wat je voor ogen had en wilt weten waarom, misschien vind je het antwoord in de volgende tips.

1.    Je social media directeur/manager is een 20 jarige studerende stagiaire die maar twee of drie dagen in de week komt werken.

De les: effectieve F-commerce kost tijd en aandacht tot in detail. Het is zeker geen part-time bezigheid, wanneer je de verantwoording legt bij iemand die er niet constant bovenop zit, kun je geen solide rendement verwachten als uitkomst.
Iemand aannemen die zich strikt bezig gaat houden met F-commerce is geen must maar een manier vinden waarop je zeker weten dat je social media elke dag in orde is, is wel een must. Verspreid de verantwoordelijkheden zodat iedereen in je team de kans krijgt om zijn input toe te voegen, Pas op dat niet alle verantwoordelijkheid bij een stagiaire komt te liggen!

2.    Destijds toen de F-commerce hype begon, spendeerde je vanaf 50k aan een zogeheten feature-rich social commerce platform om een grote plons te maken, in plaats van rond te kijken om iets te vinden dat vriendelijker is voor de kosten en wat beter past bij je specifieke behoeftes.

De les: In andere woorden, je hebt teveel betaald. F-commerce is niet ‘one size fits all’ en wat werkt voor een grote elektronische detailhandelaar hoeft niet te werken voor een niche handelaar die sieraden verkoopt. Natuurlijk is het wel zo dat wanneer je een bedrag hebt betaald van vier of vijf getallen om je Facebook persoonlijkheid te laten creëren, zal elke  teleurstelling in het resultaat nog erger lijken door de hoge kosten die er aan vast zitten.
Er zijn genoeg social commerce aanbieders die je geen rib uit je lijf vragen voor een goed platform. Als het nog onder de mogelijkheden valt, is dit zeker iets om je in te verdiepen.

3.    De laatste keer dat je een bericht plaatste op je Facebook fan page was in 2011.

De les: Het is nu begin Maart, je meest recente bericht op je prikbord gaat over  vakantie inkopen en je vraagt je af waarom niemand aandacht aan je besteed? Aandacht op Facebook duurt erg kort en het allerbelangrijkste wat de sleutel is om F-commerce een succes te maken is toch wel betrokkenheid en interactie. Als je niet met regelmaat iets plaatst zelfs als het geen link heeft tot je bedrijf of producten zullen gebruikers je vergeten. Zo simpel is het.

Wacht niet tot je volgende grote sale of promotie om iets te plaatsen op Facebook. Speur het web af naar nadenk stemmende content zoals moppen,  raadsels, trivia vragen, leuke video’s en foto’s. Moedig je fans aan om deze berichten te lezen en er op te reageren. De kans is groot dat ze deze content leuk vinden en zullen waarschijnlijk meer aandacht aan je besteden wanneer je wel een belangrijk bericht plaatst.

4.    Je Facebook fans vragen zich af, “waar is de liefde?”

De les: Als er één harde waarheid is die we geleerd hebben door de jaren heen met betrekking tot F-commerce, is het dat Facebook gebruikers de neiging hebben om iets te liken voor een enkele reden: ze willen er iets voor terug krijgen. Het probleem is dat weinig detailhandelaren dit door hebben en ze belonen.
F-commerce is tweerichtings verkeer. Gebruikers houden zich al aan hun kant van de deal door de pagina te liken. Nu is het aan jou om iets te geven dat exclusief is voor jouw Facebook fans. Mischien is het iets zoals, geen verzendkosten, promo code of korting op grote orders. Geef ze tenminste iets! Nogmaals, aandacht op Facebook is van korte duur. Je zult al je beschikbare tools moeten benutten om hun aandacht vast te houden. Één van de beste manieren om dit te doen is door ze een aansporing of een beloning te geven.

5.    Er is geen ‘social’ in je social media strategie.

De les: Dit omvat enkele dingen die we al besproken hebben, maar over het algemeen, het is verbazingwekkend hoe unsocial sommige merken zijn op het gebied van social media. We zien veel te vaak dat detailhandelaren een Facebook winkel opzetten en er dan vanuit gaan dat er nieuwe verkopen en klanten uit het niets komen enkel omdat ze nu een social media winkel front hebben. Zo werkt het niet!

Herinner je je betrokkenheid? Het idee van twee richtingsverkeer? Mensen aansporingen en beloningen geven? Al deze dingen zijn belangrijke componenten tot succesvolle social media strategieën. Enkel berichten plaatsen op Facebook zal nooit genoeg zijn. Maak contact met je fans en volgers wanneer mogelijk omdat dit de kern is waar social media in eerste instantie om draait.

Critici zullen blijven zeggen dat de dagen van F-commerce dagen voorbij zijn, maar geloof het voor geen seconde. Facebook gigantische globale gebruikers aantal en de potentie dat het heeft voor bedrijven is meer dan genoeg om F-commerce haar levensvatbaarheid voor in de toekomst te verzekeren. Je eigen F-commerce succes is  afhankelijk van deze suggesties in gedachten houden en je proberen te onderscheiden van de rest.

techcrunch.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.