[vc_row][vc_column]
[/vc_column][/vc_row]

Klantenservice via WhatsApp

​Hoe werkt klantenservice via Whatsapp en wat zijn de voor- en nadelen ervan? Dat vragen we aan Jarno Duursma.

Wie is Jarno Duursma?

​Jarno Duursma is een spreker, trainer en auteur op het gebied van Social Media en digitalisering. Net als wij houdt Jarno de laatste trends op het gebied van online communicatie, social media en marketing nauwlettend in de gaten.

Behalve met klantenservice via WhatsApp houdt Jarno zich bezig met diverse social business trajecten. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van Social Media binnen bedrijven en de implementatie van Social Media tools.

​Jarno heeft de volgende twee boeken geschreven:
– Social Media strategie in 60 minuten
– WhatsApp voor bedrijven.

Interessante ontwikkelingen

Volgens Jarno gaat Personal Messaging hét nieuwe platvorm worden om zaken te doen. Groningen de eerste provincie die écht een  Internet of Things netwerk stimuleert.

​Internet of Things wordt mega groot. Het houdt in dat fysieke producten met elkaar communiceren via sensoren. Dit betekend bijvoorbeeld dat een wekker op een bepaalde tijd staat ingesteld en kijkt of er op je weg naar je werk of naar je eerste afspraak, een file staat. Als de wekker in dit geval een file heeft gevonden, wordt de wekker automatisch wat vroeger gezet en zal het koffiezetapparaat ook wat eerder gaan lopen. Deze apparaten zullen allemaal met elkaar communiceren via sensoren.

Klantenservice via WhatsApp:

Tegenwoordig wordt WhatsApp niet alleen maar gebruikt om met elkaar te praten. Maar het wordt ook door bedrijven gebruikt om met hun klanten en prospects te praten. Een voorbeeld van een bedrijf dat klantenservice via WhatsApp toepast is Suit Supply. Als je als klant een jasje hebt en daar een bijpassende das bij zoekt, dan hoef je simpelweg een foto te maken van je jasje en die naar Suit Supply op te sturen. Zij zoeken dan een bijpassende das en zullen die aan je aanbieden. Via een unieke link (via betaalprovider Adyen) kan je vervolgens betalen en de bestelling afronden. Jarno denkt dat dit op lange termijn veel meer zal gaan gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan KLM. Als je op het vliegveld komt, dat je dan een berichtje krijgt met je boardingpass, check in informatie etc.

Voordelen van WhatsApp

​Voor bedrijven is het interessant om klantenservice via WhatsApp te gaan gebruiken, omdat:

– Het in bijna heel Nederland wordt gebruikt als een van de belangrijkste communicatiemiddelen
– Het de meest geopende app is op de smartphone
– Berichten sturen gratis is.

​Nadelen van klantenservice via WhatsApp

Als je je klantenservice via WhatsApp aanbiedt, dan moet je rekening houden met de Wet bescherming persoongegevens. Bij het afsluiten of verlenen van contracten mag je niet zomaar ter verificatie naam, adres en woonplaats gegevens vragen aan de ander. Je zal dus altijd moeten na bellen.

Meer weten? ​Beluister de podcast via iTunes, Stitcher Radio, Soundcloud of TuneIn of Bekijk de video op YouTube.
​Vragen? Laat het weten in de comments hieronder of via de diverse social media kanalen. Wil je zelf aan de slag met WhatsApp als kanaal voor je klantenservice? Maak dan een afspraak met Jarno & Jelle en ontdek hoe uw organisatie en uw klanten hier voordeel mee kunnen behalen (of niet).

Heb je vragen aan Jelle of Jarno? Laat het weten op Twitter via @jelledrijver, @jarnoduursma of @Frankwatching.

Links naar de Frankwatching podcast:

iTunes Link: https://itunes.apple.com/nl/podcast/frankwatching­podcast/id960362821?mt=2
Stitcher Radio: http://www.stitcher.com/s?fid=59609&refid=stpr
TuneIn: http://tunein.com/radio/Frankwatching-Podcast-p683815/Opslaan
Soundcloud: http://soundcloud.com/frankwatching

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen
AFL 054 5 TRENDS voor media monitoring - Clipit Rinske Willemsen en Social Media trainer Jelle Drijver

5 Trends voor Media Monitoring

/
In deze podcast / vodcast ga ik in gesprek met Rinske Willemsen de directeur van CLIPIT Media Monitoring. We praten over wat haar bedrijf doet maar vooral over 5 trends voor media monitoring.
Plaats bewegende videos en timers in de emails die je stuurt

videos in je email doe je zo

/
Bewegende video's en timers aan je email toevoegen en ze laten afspelen IN de inbox van je ontvangers. Verhoog het aantal clicks en sales vanuit je emails
Frankwatching On Air met Jelle Drijver

Social Media Missers en Voltreffers! In gesprek met Diederik Broekhuizen.

/
In dit gesprek haalt Diederik naast veel leuke voorbeelden aan van reacties op Social Media door bedrijven ook een paar Social Media Missers aan.
Tom Schreuders vertrekt bij MegaExposure

Afscheid Tom Schreuders

/
Na bijna 3 jaar trouwe dienst vertrekt Tom bij MegaExposure. Hij gaat verder in de zorg. Heel iets anders maar ook dat gaat hem vast en zeker super goed af.