Kies jij zelf? Of kiest je onderbewuste?

Elke keer als ik Wenda Kielstra van het bedrijf Consumatics hoor praten dan word ik blij. Wenda heeft een bijzondere kijk op retail en horeca. Hoe kun je als horeca ondernemer je gasten verleiden om meer geld uit te geven door subtiel in te spelen op het onderbewuste? Vandaag las ik een artikel van Wenda waarin ze een aantal voorbeelden geeft. Super interessant! Hieronder een greep uit dat artikel. (De link naar het hele artikel vind je onderaan dit bericht)

[alert color=”yellow”]

“Wenda Kielstra deelt graag een aantal voorbeelden van haar ontdekkingen in de wereld van het onbewuste van de consument. “Neem een menukaart. Als daar alle prijzen van de gerechten netjes onder elkaar staan, dan zie je dat gasten in eerste instantie op de prijs gaan selecteren in plaats van op de gerechten zelf. Als je de prijzen gewoon meteen achter de omschrijving van de gerechten zet, dan wordt er juist eerst gekeken naar wat de gast echt lekker vindt. En dan blijkt dat ze daar ineens gemiddeld meer geld aan uit gaan geven.

Dat geldt ook voor de manier waarop je de prijzen neerzet. Een euroteken voor de prijs heeft een negatief effect omdat het dan duurder lijkt. Ook een streepje achter de komma of twee nullen achter de komma hebben een negatief effect – ook als is dat iets geringer. Deze ervaringen gelden voor menukaarten, maar even zo goed voor prijskaarten, aanbiedingsposters en andere communicatiemiddelen in de retail.”

Een ander voorbeeld? Wenda Kielstra: “Dat is de manier waarop je je gerechten op de menukaart presenteert. Stel dat je een bepaald gerecht wilt promoten omdat je daar misschien meer van in huis hebt of een betere marge op hebt. Geef het dan net even iets meer aandacht door bijvoorbeeld er een logo of een afbeelding bij te zetten…”

[/alert]

Zie je wel? Haar kennis over dit onderwerp smaakt naar meer!
Klik op de knop en lees het hele artikel of bekijk haar website.

[button color=red icon=icon-pushpin size=medium link=http://consumatics.nl/wp-content/uploads/2012/12/theeuwes.org_m4-11-kort.pdf]Lees artikel[/button] [button color=green icon=icon-external-link size=medium link=http://www.consumatics.nl]Bekijk website[/button]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.