Wat me opviel in Londen

Als je trek hebt waarop baseer je dan je keuze wat je gaat eten? Een van de factoren is wat er op dat moment voor handen is. Loop je in een stad als London of worstel je je zelf door de jungle van Suriname, dat maakt nogal een verschil in de mogelijkheden.

Ga er even vanuit dat je in een drukke stad loopt met verschillende ketens in de buurt. Wat moet zo’n broodjes zaak doen om jou binnen te krijgen?

Ik schrijf dit vanaf een bankje in de zon midden in London.
Rondlopend in deze stad viel me op hoe verschillende zaken hun marketing verschillend aanpakken.
Recht voor de ingang van de Pizza Hut staat een kerel van Mc Donnalds bonnen uit te delen waarmee je een flinke korting krijgt op een aantal menu’s bij de vestiging van Mc Donnalds een paar meter verderop.

Slim. Mensen die op het punt staan om bij de Pizza Hut naar binnen te lopen hebben hoogst waarschijnlijk zin in iets te eten en het type eten valt in het zelfde segment. De kans om die hot prospects op dat moment van gedachte te laten veranderen met een speciale aanbieding is groot.

Mc Donalds geeft deze vouchers alleen aan dit type klant: De aanbieding staat niet aangeprezen bij de Mc Donalds zelf. Het menu bestaat uit een Burger en een portie French fries… Géén drinken dus. En daar wordt de marge alsnog gemaakt. De post-mix cola zorgt er voor dat deze bij de Pizza-Hut weggekaapte klant alsnog een paar Britse Ponden oplevert.

Ook de bekende verplichte zin die Mc Donalds na de invoering bij al het personeel in een korte tijd een enorme omzetstijging opleverde: “would you like to Supersize that?” doet in een aantal gevallen zijn werk. (die burger blijft even groot en die paar extra patatjes zijn te verwaarlozen voor wat betreft de extra kosten)

Een andere zaak in Londen is de Pret A Manger (“De Pret”).
Hier draait alles om good feeling, gezond, met aandacht gemaakt, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), goed doen, “No Waste”.

De Pret laat aan alle kanten de “why” achter hun bedrijfsvoering terug komen.

Niet alleen gaat er een deel van de omzet naar een eigen stichting van waaruit ze goed doen, ook scheiden ze hun afval en vragen ze hun klanten uitdrukkelijk het zelfde te doen. Op verpakkingen van versgebakken cakejes verontschuldigen ze zich dat alles aan de verpakking van gerecycled materiaal is gemaakt behalve het plastic venstertje. Op het servetje staat:….

20120327-094542.jpg

Op de verpakking van een granenreep staat dat ze aan het einde van elke dag al het voedsel dat over is brengen naar goede doelen, opvang- & weeshuizen. Niet omdat ze zo aardig zijn maar “omdat het gewoon absurd is om met zorg en hard werken bereid voedsel te verspillen…”

Mooi om te zien hoe dit bedrijf haar Why overal in terug laat komen.

Jelle Drijver

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.