iOS 6 deelt je gedrag met adverteerders

Nieuwe iPhone en iOS 6
Apple heeft de iPhone 5 gelanceerd. Een heerlijk toestel! Mijn 4S meteen in een doosje gedaan en verkocht aan de moeder van een vriend van me.
Toch las ik vandaag op Business Insider een bericht waar ik dan weer minder blij van wordt.

Het sneaky inbouwen van een tracking systeem om advertenties te kunnen bezeren op de locatie waar je je bevindt in iOS 6 genaamd IFA of IDFA. Apple vermeld het IFA gebruik niet op haar lanceer pagina.

Targetting voor adverteerders
Als gebruiker is het mogelijk om de targetting uit te schakelen maar het uitdiep weg gestopt in je instellingen en is niet heel logisch.
IDFA staat voor Identifier For Advertisers. Een willekeurig en anoniem nummer dat is toegewezen aan een gebruiker en zijn/haar apparaat. Het is tijdelijk en kan net als een Cookie op je computer worden geblokkeerd.

Wanneer je een app gebruikt of met je mobiel op het internet surft roept de telefoon een advertentie aan op bij advertentie server van de maker van de site of app. De IFA gegevens worden gedeeld met deze advertentie server en kan jou vervolgens voorzien van gerichte advertenties. Dit kan handig zijn en is marketing technisch natuurlijk geniaal. Je bent op zoek naar een nieuwe wasmachine, bekijkt regelmatig websites en webshops met wasmachines om informatie in te winnen en plotseling zie je verdacht veel advertenties in app’s en op mobiel internet voor nieuwe wasmachines. De advertenties worden zo relevant mogelijk gemaakt. Maar het gaat nog een stap verder. De IFA techniek volgt jou als gebruiker tot en met de conversie. Voor veel advertenties in apps gaat het hier om een app download. Voorheen hadden adverteerders geen idee wat de conversie van een campagne exact was, nu wel. IFA zoekt het precies voor ze uit.

Verwarrend
Deze tracking staat standaard AAN maar is uit te schakelen.
Er zijn 3 dingen ingebouwd waardoor het niet waarschijnlijk is dat je het als gebruiker uitschakelt.

  • standaard staat de tracking AAN
  • de instellingen zijn niet te vinden in het menu waar je het zou verwachten: “privacy” maar is te vinden onder: General > About > Advertising (helemaal onderaan)
  • De instelling is wat verwarrend aangezien “ON” betekent “OFF”. het gaat namelijk om het aan of uitzetten van de blokkering 😉

Note: IFA zal jou niet als persoon identificeren. Daarentegen voorziet het de adverteerders van een uitstekend inzicht in je gedrag.

Hoe zet je het uit?

  1. Ga naar settings (of instellingen)
  2. Ga naar General (of algemeen), dus niet naar “Privacy”
  3. Ga naar About (bovenste optie)
  4. Ga naar Advertising (helemaal onderaan)
  5. Zet “Limit Ad Tracking” op “ON”

Succes!

Bron: http://www.businessinsider.com/ifa-apples-iphone-tracking-in-ios-6-2012-10

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.