Facebook verslaving - Bron foto: Skoften.net

Social Media Verslaving

Het impulsief en instinctief gebruiken van Social Media op allerhande app’s komt ons niet ten goede. Zeker niet in deze tijden van crisis waarin we juist gefocust moeten zijn, de handen uit de mouwen moeten steken en daarbij dus alle aandacht nodig hebben. Bewust gebruik van Social Media is prima. Het wordt pas vervelend als het doorslaat en de aandacht continue wordt afgeleid.

Ik moet toegeven dat ik zelf geen idee heb in welk stadium ik zit. Wel kan ik beamen dat ik mijzelf er op betrap dat ik midden op de dag alweer 10 minuten op facebook aan het rondhangen ben en ook dat ik mijn telefoon af en toe op stil zet of zelfs aan de stagiaire geef met het verzoek mij alleen belangrijke telefoontjes door te geven als ik even echt gefocust aan de bak moet.

Raar eigenlijk “als ik echt gefocust aan de bak moet”… “Moeten we niet altijd gefocust aan de bak zijn?” vraag ik me af als ik dit typ.

Zomaar een stukje uit het ebook van Sogetti en Frankwatching: De donkere kant van Social Media 2012:
[highlight_three] Volgens onderzoek van Harmon.ie en uSamp, getiteld I Can’t Get My Work Done! How Collaboration & Social Tools Drain Productivity (2011) derven bedrijven jaarlijks ruim tienduizend dollar per medewerker aan inkomsten wegens met name digitale onderbrekingen. Dat is een vol uur per werkdag bij een uurloon van 30 dollar. Van de respondenten geeft 10 procent aan deadlines te missen, 21 procent klaagt over informatie-overlast, een kwart heeft geen tijd om diep of creatief na te denken, en een derde zegt in zijn algemeenheid niet goed of productief te kunnen werken. Bijna 60 procent van de onderbrekingen heeft te maken met samenwerkings- en sociale tools als email, sociale netwerken, sms en instant messaging, plus het switchen tussen applicaties. Een opvallende 45 procent geeft aan maar een kwartier aan een stuk te kunnen werken. Digitale verslaving of Online Compulsive Disorder is alom aldus het onderzoek: op de werkplek en privé. [/highlight_three]

[button color=orange icon=icon-download size=medium link=http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CFMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.frankwatching.com%2Fdownloads%2Febooks%2Fde-zwarte-kant-van-sociale-media-2012.pdf&ei=-JnUUJbeEeeX1AXKwYGgDg&usg=AFQjCNG7HTXKzsIrWwaIh63xAPFBlsOYiw&sig2=GcQuxebS4DLnaTEQe2pakQ&bvm=bv.1355534169,d.d2k]Download e-book[/button]

Ok, ik ben fan van social media maar krijg wel eens het verwijt dat er door enthousiastelingen zoals ik alleen maar op het positieve wordt gelet en dat er niet of nauwelijks aandacht is voor de andere kant van Social Media. Slaan we met z’n allen niet door? Ja ik geef toe. Er kleven ook nadelen aan social media. En ook hier geldt als er “te” voor staat is het waarschijnlijk niet goed. Te veel op Twitter, Te veel posten op Facebook, een beetje minder impulsief en wat bewuster is zeker niet verkeerd. Dus ook op de werkvloer. Verbieden is het andere uiterste en daarmee loop je als bedrijf kansen mis (is mijn overtuiging). Waken voor “te” op de werkvloer lijkt me wel verstandig. Dit is te bereiken door zelf weten waar je het over hebt en je medewerkers goed instrueren, helpen, begeleiden.

Ben benieuwd naar jullie meningen! Let me know.