Besparen door effectief communiceren

[alert color=”green”] Eind vorig jaar sprak ik Marian Stoppelenburg. Ze vertelde over de goede ouwe tijd waarin we nog teksten schreven op een typ-machine. In eerste instantie dacht ik, die vrouw is hartstikke gek.. ik wil geen dag meer zonder mijn macbook! Maar toen ze me uitlegde waarom ze er zo in staat dacht ik… verrek! Ze heeft gelijk. Ik heb haar gevraag om een blog post te schrijven over dit onderwerp voor op MegaExposure.nl. Lees hieronder Marian haar theorie over de typ-machine. Groeten Jelle. [/alert]

We besteden zonder aarzeling een flink budget aan (technische) productiekosten van onze website, social media accounts, brochures, flyers of advertentiemateriaal. Logischerwijs schakelen we daarvoor specialisten in. Dan ziet alles er in ieder geval goed uit. En de tekst? Die schrijven we zelf wel. Een stukje schrijven kunnen we tenslotte allemaal…

Geld verdienen met sterke teksten

Jij kunt geld verdienen door meer aandacht aan je teksten te besteden. Gestructureerd nadenken over tekst leidt tot sterkere teksten. Een sterke tekst is een tekst, waarmee jij je doelen als ondernemer makkelijker bereikt. Consonante  Communicatie ontwikkelde een methode in drie stappen om de effectiviteit van alle soorten zakelijke teksten te verbeteren: De Drie Denkstappen.

Schrijven doen we allemaal

Je bent druk met je bedrijf. Je hebt prachtige producten en plannen. De hele wereld moet dat weten. Je verspreidt en publiceert daarom op allerlei manieren informatie. Via je website, via social media, in offertes, mailings, advertenties, flyers, etc. Hebben al die teksten het effect dat jij zou willen?

Voorbeeld: tekst voor een offerte

Stel je eens voor, jij voert een goed en prettig gesprek met een potentiële opdrachtgever. Hij is enthousiast over jou en over je aanbod. Aan het einde vraagt hij: “Stuur je me even een offerte met je voorstel?” De tekst die jij nu gaat schrijven is cruciaal voor de definitieve beslissing…

De productie van een tekst

Je gaat optimistisch aan de slag met de offerte. Hoe verloopt zo’n proces:
1. Je hebt aantekeningen van het gesprek en het voorstel zit in je hoofd.
2. Je neemt plaats achter je toetsenbord en begint met schrijven.
3. Na een tijdje staat er een hoeveelheid tekst op je beeldscherm.
4. Spelling checken, klaar en verzenden maar…

Is je tekst effectief?

Teksten die je op deze manier produceert, zijn lang niet altijd effectief. Je behaalt niet het doel dat je ermee voor ogen hebt. Dat komt in veel gevallen doordat je het effect van allerlei details in je tekst onderschat (video ‘The Power of Words’). Het komt ook doordat je niet op de juiste manier nadenkt over de tekst. Effectief schrijven vraagt heel veel aandacht.

Ouderwetse schrijfmachine

Dat nadenken zijn we verleerd, sinds we schrijven op een toetsenbord en beeldscherm. Je kunt alles immers nog verplaatsen, verbeteren of verwijderen…

Dat is helaas veel moeilijker dan je denkt. Bovendien ontbreekt de tijd je vaak om je eigen tekst kritisch te bekijken. Jij weet toch wel wat er staat…
Deze werkwijze is gebruikelijk, maar kost je meer dan je denkt. Je mist je doel. Je loopt de offerte mis. Dat is niet alleen jammer, maar het kan je ook een hoop geld kosten. Een te lange, onduidelijke, onvolledige tekst leidt tot vragen, irritatie, imagoschade en misschien zelfs tot afwijzing van je prachtige aanbod. Weg opdracht, weg winst, weg klant. Goed en gestructureerd nadenken over je teksten leidt tot de gewenste effecten bij je lezer. Hoe doe je dat dan? Waarover moet je nadenken?

Praktische methode in drie stappen

‘De Drie Denkstappen van Consonante’ is een praktische methode, voor iedereen toepasbaar, ongeacht de taal waarin je uiteindelijk schrijft. De methode bestaat uit één A4 met een werkformulier, dat je helpt om het effect van al je teksten te versterken. Je zet drie stappen voor je begint met schrijven, vóór je de eerste toets aanslaat:
1. formuleer kennis-, houdings- en gedragsdoelen voor je tekst
2. maak een aantal strategische keuzes voor de communicatie
3. formuleer lezersvragen om de structuur van je tekst te bepalen

De methode is toepasbaar bij de productie, beoordeling en uitbesteding van alle soorten zakelijke teksten. Denk daarbij aan een:
1. email
2. blog
3. webtekst
4. profieltekst/bio
5. tweet/update
6. rapport/plan
7. scriptie
8. offerte
9. persbericht
10. (sollicitatie) brief, etc.

Meer informatie over De Drie Denkstappen

Meer informatie over deze methode vind je op www.consonante.nl. Consonante biedt trainingen aan over deze methode en de methode is vastgelegd in een digitaal product: BOEKZONDEREIND (www.boekzondereind.nl). Voor een eenmalig bedrag van € 65,- exclusief BTW schaf je online een persoonlijk, eindeloos abonnement aan op deze digitale schrijftraining. Elk half jaar ontvang je een nieuwe versie met nieuw materiaal en elke maand een korte, praktische schrijftip.

Marian Stoppelenburg
Roden, januari 2013

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.